Przejdź do

Social Ads – ile tekstu powinny mieć posty i grafiki reklamowe?

opublikowano: 14 Grudzień 2020
Social Ads – ile tekstu powinny mieć posty i grafiki reklamowe?

Mówi się, że jeden obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Tę mądrość najwyraźniej wziął sobie do serca Facebook i przez długi czas nie pozwalał umieszczać dużych ilości tekstu na kreacjach reklamowych. Niezależnie od tego, czy było to zasadne czy nie, i czy obowiązują jakiekolwiek ograniczenia, warto rozważyć, jak duża ilość tekstu może wpływać na skuteczność reklam w social mediach.

Jak długie powinny być posty reklamowe na Facebooku?

Na samym początku trzeba wspomnieć o tym, że na to pytanie nie da się odpowiedzieć wprost – wszystko zależy bowiem od tego, do kogo kierujemy posty reklamowe, jak nasza grupa docelowa reagowała na wcześniejsze posty oraz od charakteru danej kreacji reklamowej. Warto jednak zwrócić uwagę na pewne uniwersalne elementy, o których tu mówimy – jednocześnie zachowując czujność i sprawdzając, sprawdzając i jeszcze raz sprawdzając, co działa najlepiej.

Obraz1

Wiele postów wymaga opisania rzeczy w szerszym kontekście. Bez tego straciłyby siłę przekazu.

O ile na profilach w social mediach pojawiają się długie, wyczerpujące posty i najczęściej zdobywają one uznanie, o tyle post reklamowy, aby był skuteczny, powinien być możliwie konkretny (choć niekoniecznie krótki) i zachęcać do działania.

Zbyt duża ilość tekstu może zwyczajnie przytłaczać, jeśli nie byliśmy na nią przygotowani (a wyświetlanych nam reklam nie wybieramy – w przeciwieństwie do odwiedzanych przez nas profili). Oczywiście wiele zależy od grupy docelowej.

Zamiast tego lepiej będzie opisać językiem korzyści reklamowany produkt, usługę, miejsce czy wydarzenie lub zachęcić do niego w jakiś inny sposób.

Zwykle jednak trudno znaleźć konkretną regułę dotyczącą długości posta reklamowego. Nawet jeśli przyjmiemy zasadę, że tekstu powinno być mniej niż więcej, wiele dużych firm by się z tego wyłamywało.

Obraz2

Jeśli w poście sponsorowanym zachęcasz do przeczytania długiego i merytorycznego artykułu, to najpewniej kierujesz go do osób, które nie boją się długich tekstów – zatem i treść posta reklamowego nie musi się ograniczać do jednego czy dwóch zdań.

Tekst na grafice

Gdy mowa o ilości tekstu na grafice w reklamach w social mediach, nie sposób nie oprzeć tego o przykład Facebooka, który jednak może posłużyć jako pewna ogólna wytyczna. Podejście tego serwisu do tekstu na kreacjach graficznych w reklamach przez lata było wielokrotnie poddawane dyskusji. Aż do września 2020 roku, gdy z narzędzia do tworzenia reklam zniknęła siatka sprawdzająca ilość tekstu, a zamiast niej pojawił się komunikat, że portal nie będzie więcej blokował reklam ze względu na ilość tekstu. Czy rzeczywiście tak jest i czy nie wpływa to na wyniki reklam – tego nie wie nikt, zwłaszcza że w centrum Pomocy Facebook nadal sugeruje, że tekstu nie powinno być za dużo. Z badań portalu wynika, że najskuteczniejsze reklamy zawierają mniej niż 20% tekstu.

Faktem jest, że reklama graficzna z dużą ilością tekstu lub wręcz z samym tekstem (czy samo to sformułowanie nie brzmi jak paradoks?) wygląda mało profesjonalnie i może kojarzyć się z krzykliwymi nagłówkami lub – tak popularnymi w Polsce – banerami wywieszonymi gdzie się tylko da. I w rzeczy samej, reklama powinna przykuwać uwagę jakością, pomysłem i treścią, a nie krzykiem zapisanym w literach. Czytelny i stworzony z pomysłem obraz jest po prostu szybciej i łatwiej przyswajany.

Przytoczone na początku powiedzenie o tym, że obraz wart jest więcej niż tysiąc słów, też nie wzięło się znikąd. Jest to zresztą jedna z podstawowych zasad uczonych w szkołach filmowych, zgodnie z którą dialogi powinny uzupełniać to, co widać na ekranie. I taką samą rolę powinny grać napisy w kreacjach reklamowych w social mediach – to obraz ma przykuć uwagę i opowiadać, a napis co najwyżej oznaczyć, kto opowiada.

Warto kierować się tą zasadą, nie patrząc na to, czy są to social media, czy inne miejsca, oraz niezależnie od narzucanych limitów tekstu bądź ich braku.

Reklama w social mediach, na której znajduje się duża ilość tekstu, może być najzwyczajniej w świecie nieczytelna. Wystarczy spojrzeć na to, ile tekstu otacza grafikę w kreacjach reklamowych na Facebooku, na LinkedInie czy nawet poza social mediami, np. na stronach wyświetlających Google Ads. Kolejne pole z tekstem raczej nie będzie się wyróżniało.

Dobre praktyki

Intuicja intuicją, warto jednak poznać kilka dobrych praktyk dotyczących pisania postów reklamowych i opisywania grafik. Są one uniwersalne, czyli niezależne od platformy reklamowej.

  • Na grafice umieść najbardziej kluczowe informacje – nazwę usługi lub produktu i logotyp, a jeśli to wydarzenie – również datę i miejsce.
  • Jeśli wydarzenie, usługa czy produkt wymaga napisania naprawdę dużej ilości informacji, to w samym poście reklamowym skup się przyciągnięciu uwagi i przekazaniu najważniejszych rzeczy – a pozostałe informacje umieść na landing page, do którego będzie kierować post.
  • Jeśli już musisz dodać nieco więcej tekstu na grafice – wybierz taką, która ma dużo jednolitego tła. Dobierz też taką czcionkę, która będzie czytelna nawet w małym formacie (szeroki rozstaw liter, raczej cieńsza niż grubsza, uważaj z czcionkami szeryfowymi). Najważniejsze informacje napisz pogrubionym pismem.
  • Dobrze by było, żeby produkt na grafice był przedstawiony w jego naturalnym kontekście i tak, jak powinno się go używać. Jeśli nie masz takiej możliwości, wybierz grafikę, która będzie możliwie jak najbardziej powiązana z produktem i marką.
  • Jeśli wiesz, że Twoja grupa docelowa lubi pewien rodzaj treści (np. krótkie komunikaty), to uczyń z niego regułę… i co pewien czas rób od niej wyjątek, aby przełamać monotonię. Jeśli każdy post będzie miał taką samą konstrukcję, to w pewnym momencie mogą się opatrzyć i mieć mniejszą skuteczność.

Na koniec pamiętaj, że we wszystkim trzeba nie zapominać o zdrowym rozsądku i o tym, żeby monitorować reklamę i badać jej skuteczność. Jeśli jest niezadowalająca – spróbuj zmienić kreację. Dobrym pomysłem będzie też zrobienie kilku kreacji i wykonywanie testów A/B – ich nigdy nie za wiele!

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.
    ul. Białostocka 22/44
    03-450 Warszawa

    + 48 601 668 664

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl

    TEARS OF JOY

    0
      0
      Twój koszyk
      Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu