Influencer marketing to skuteczny sposób na wypromowanie swoich produktów i usług. Jednak decydując się na działania promocyjne w sieci społecznościowej, na przykład przy pomocy aplikacji Instagram, trzeba uważać. Brak doświadczenia i wiedzy w zakresie współpracy z influencerami może reklamodawców sporo kosztować. Co jeśli okaże się, że twórca internetowy z dużymi zasięgami zgromadził wokół swojego profilu głównie fałszywe konta? Albo co w przypadku, gdy duża liczba obserwatorów to tak zwani mass followers? Jak upewnić się, że reklama dotrze do prawdziwych i – co więcej – wartościowych z reklamowego punktu widzenia użytkowników?
Jeśli dopiero wdrażasz się w proces weryfikacji użytkowników lub masz wątpliwości, czy współpraca z wybranymi kontami się opłaci, mamy parę sprawdzonych rad, które pomogą Ci z problemem podszywania się fake kont pod prawdziwego użytkownika. Istnieje kilka ogólnodostępnych narzędzi, które posiadają szereg funkcji pozwalających wykryć fałszywy profil. Dzięki nim można sprawdzić dowolnego influencera na podstawie wielu danych, takich jak przyrost nowych obserwatorów czy liczba polubionych niedawno kont. Najpierw jednak warto dowiedzieć się, na jakie nieczyste praktyki należy zwracać uwagę, by łatwiej wykrywać fake konta na instagramie.
Mass follow
Prawdopodobnie natrafiłeś kiedyś na konta na Instagramie, które obserwują bardzo dużą liczbę profili. To właśnie mass followers – użytkownicy, którzy mają powyżej 1 500 obserwowanych. Gdy spotkamy się z takim przypadkiem, niekoniecznie znaczy to, że dane konto na platformie jest fałszywe, jednak powinniśmy podchodzić do tego zjawiska z ostrożnością. Mass followers nie są zazwyczaj wartościowymi odbiorcami, ponieważ przy tak dużej liczbie obserwowanych kont nie są w stanie być na bieżąco z udostępnianymi treściami. Z tego powodu nie są też atrakcyjni w oczach reklamodawcy. Zjawisko mass follow może być również problematyczne z punktu widzenia obserwowanego influencera, jako że tacy obserwujący mogą psuć statystyki i zasięgi.
Boty na Instagramie
Posiadasz konto na Instagramie i często otrzymujesz komentarze typu: „super!”, „nice pic!” czy „świetne”? Zauważyłeś, że sporo nowych profili zaczyna obserwować Twoje konto prywatne, a później znika? Jeśli tak, najprawdopodobniej zostałeś odwiedzony przez fałszywy profil, czyli… boty! Roboty na Instagramie automatycznie wykorzystują możliwości platformy – zostawiają lajki, obserwują nowe profile. Ich komentarze często są bardzo ogólne lub wręcz niepowiązane z treścią posta czy zdjęciem. Boty mogą działać automatycznie przez całą dobę – w zależności od rodzaju narzędzia, które je obsługuje.
Jak boty mogą ,,pomóc” użytkownikowi?
Użytkownik, który chce, aby boty sztucznie rozbudowały jego profil na Instagramie, daje dostęp do swojego konta narzędziom docierającym do nowych odbiorców. Dla wielu osób nadal brzmi to jak świetny sposób na szybkie wybicie się, jednak korzystanie z botów prowadzi do wielu problemów. Przede wszystkim – Instagram wciąż walczy z nieczystymi praktykami i blokuje profile oszustów lub nakłada na nich shadowbana. Poza tym wciąż rośnie świadomość w branży i tego typu działania są coraz częściej piętnowane. Jeśli więc twórca internetowy liczy na ciekawe oferty współpracy w przyszłości, musi zgromadzić wokół siebie prawdziwie zaangażowaną społeczność, zamiast opierać się o fałszywe konta botów, które automatycznie lajkują wszystkie posty na swojej drodze.
Kupowanie followersów na Instagramie
Innym sposobem na szybkie podbicie statystyk na Instagramie jest kupowanie followersów. Zabieg jest banalnie prosty. Wystarczy znaleźć odpowiednią stronę, która się tym zajmuje, podać nazwę użytkownika i zrobić przelew, aby na profilu pojawiła się nagle określona liczba nowych obserwatorów. W podobny sposób można zakupić lajki, komentarze, a nawet same wyświetlenia poszczególnych postów.
Na dłuższą metę ta metoda nie jest jednak dobrym rozwiązaniem. Przyszły reklamodawca może z łatwością sprawdzić takie konto, zweryfikować wszystkie liczby i przekonać się, że tak naprawdę wśród nowych obserwatorów jest niewielu jego potencjalnych klientów, a większość kont, które dały follow, pochodzi z zagranicy i nie należy do prawdziwych osób.
Insta grupki wsparcia
Instagram, podobnie jak Facebook, musi ograniczać zasięgi poszczególnych postów. Każdego dnia w mediach społecznościowych pojawia się tyle nowych treści, że użytkownik nie jest w stanie być na bieżąco ze wszystkimi kontami, które obserwuje. Dla twórców bywa to frustrujące, ponieważ efekty ich pracy docierają zaledwie do kilku procent obserwujących. I w tym przypadku Instagramerzy znaleźli sposób na sztuczne podbicie zaangażowania pod zdjęciami.
Grupy wsparcia na Instagramie to zbiorowiska osób, które wzajemnie się obserwują, komentują i lajkują swoje posty. Szczególnie skuteczne jest reagowanie na nowe treści w pierwszej godzinie po publikacji. Wówczas algorytm Instagrama ocenia, że dany post „dobrze się klika”, więc warto pokazać go większemu gronu. Jednak tutaj również istnieje ryzyko, że portal uzna wzajemne wsparcie za działanie bota.
Jak sprawdzić, czy influencer stosuje nieczyste praktyki na Instagramie?
Dzięki tym dwóm ogólnodostępnym narzędziom każdy może sam sprawdzić dziwne konta na Instagramie i zrobić audyt profilu wybranego influencera pod kątem botów, fake followersów i innych sposobów na sztuczne podbicie zasięgów. Oszustwa w sieci społecznościowej nie są opłacalne, bo można je zweryfikować w naprawdę szybki i prosty sposób.
Socialblade
To portal, który udostępnia dane nie tylko z Instagrama, ale również z innych platform, takich jak YouTube, Twitch, Facebook, Twitter, Dailymotion oraz Mixer. By sprawdzić informacje o koncie, wystarczy wpisać nazwę użytkownika – otrzymamy wtedy raport i statystyki zawierające liczbę followersów oraz wskaźnik zaangażowania (ER – engagement rate). Socialblade wyświetla także informację o przyroście nowych obserwatorów oraz liczbę kont, które dana osoba followuje. Porównując te dane według dat, można zauważyć różnego typu działania. Jeśli na wykresie pojawiają się duże wahania, prawdopodobnie mamy do czynienia z masowym followaniem, co oznacza, że dany influencer dodaje nowe konto, licząc na „follow back”, lub zakupuje fake followersów.
Hypeauditor
To kolejne narzędzie, dzięki któremu można sprawdzić wybranego twórcę internetowego. Wystarczy do tego jedynie nazwa użytkownika na Instagramie. Bezpłatny raport można wygenerować od razu; jeśli natomiast chcesz uzyskać kompletny dokument, zostaniesz poproszony w aplikacji także o adres email.
Warto zwrócić uwagę na wskaźnik AQS, oceniający jakość profili, które obserwują danego influencera. Wysoki wynik sugeruje, że warto podjąć z daną osobą współpracę. Z powodu dużej liczby obserwowanych profili konta mass followers będą najprawdopodobniej ocenione jako podejrzane – to z kolei zobaczymy w niskim wskaźniku AQS.
Doceniajmy wartościowe konta na Instagramie!
Choć świadomość tego, jak popularne stały się takie oszustwa nie jest budująca, warto skupić się na Instagramerach, którzy publikują ciekawe, estetyczne treści i potrafią zgromadzić wokół siebie dużą i mocno zaangażowaną grupę odbiorców. Czasami niektóre wykresy, nawet dla takich profili, mogą wydawać się podejrzane – wtedy warto wziąć pod uwagę inne, bardziej ludzkie czynniki (np. czy komentarze na profilu odnoszą się do treści posta lub czy użytkownik zamieścił na profilu jakieś informacje o sobie).
Wartościowe konta często są polecane przez innych użytkowników, przez co z dnia na dzień trafiają do nich nowe, duże grupy followersów. Przy okazji współpracy z markami organizują konkursy i rozdania nagród, podczas których także mają spory napływ nowych fanów oraz lajków – i nie jest to sztuczny ruch, a prawdziwe osoby decydujących się na follow. Trzeba więc podchodzić do tematu racjonalnie i samodzielnie weryfikować autentyczność kont przed podjęciem wspólnych działań.