Jednym z najczęściej zadawanych pytań na temat prowadzenia social mediów jest to, jak często w nich publikować. Odpowiedź jest tyleż prosta, co nieprecyzyjna – „to zależy”, ponieważ dla różnych rodzajów treści, profili i branż ten interwał może być inny. Jak zatem znaleźć idealną częstotliwość postów w social mediach? W poniższym artykule wyjaśniamy, jak znaleźć bardziej precyzyjne rozwiązanie tej kwestii.
Jak długo żyje post w social mediach?
W 2021 roku agencja badawczo-strategiczna The Refinery obliczyła przeciętną „długość życia” postów w różnych social mediach. Ten termin opisuje czas, w którym post jest organicznie wyświetlany fanom danego profilu, a oni go komentują, udostępniają, dają polubienia lub po prostu go widzą. Długość i intensywność jego „życia” zależy od różnych czynników: liczby fanów danego profilu, pory publikacji oraz w dużej mierze treści, która zachęca (lub prowokuje) do interakcji.
Średnia „długość życia” postów na różnych social mediach prezentuje się następująco:
- Twitter: 15 minut,
- TikTok: 30 minut,
- Facebook: 6 godzin,
- LinkedIn: 24 godziny,
- Instagram: 48 godzin,
- YouTube: ponad 21 dni.
Ten czas jest jednak zależny także od charakterystyki danej platformy social media i działającego na niej algorytmu, a tym samym – od wielkości profilu, branży, rodzaju postów (relacje i Instagram Stories z samego założenia „żyją” równo 24 godziny i nie więcej) i wielu innych czynników.
Czy to rozwiązuje nasz problem?
Teoretycznie aby utrzymać ciągłość wyświetlania postów, należałoby publikować tak często, by naszym odbiorcom cały czas wyświetlała się jakaś treść z naszego profilu (czyli np. na Facebooku – co 6 godzin, co daje kilka postów dziennie). Czy to znaczy, że jeśli będziemy publikować częściej, niż wynosi średnia dla danej platformy, to odbiorcy będą widzieli nasze treści przez cały czas? Niestety nie. Mało tego, może być nawet na odwrót – przy częstej publikacji istnieje bardzo duże ryzyko zarówno spadku jakości tworzonych przez nas treści, jak i znużenia odbiorców. Powyższe dane należy więc traktować jako punkt wyjścia, a nie receptę i gotowe rozwiązanie.
A na pytanie postawione w tytule należy odpowiedzieć grą słów: lepiej znaczy lepiej.
Lepiej – czyli jak?
Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w social mediach jest tłoczno i że w dzisiejszych czasach mamy do czynienia z niebywałym przeładowaniem informacjami, to zwiększenie liczby dodawanych treści wydaje się wręcz nielogiczne. Musisz zrobić coś, dzięki czemu wyróżnisz się w tej masie i zatrzymasz odbiorcę na dłużej. Odpowiedzią jest więc nie ilość, a jakość. Treściwe, ciekawe posty to korzyść dla odbiorcy – jeśli więc będzie mógł mieć pożytek z przeczytania naszego posta, to jest bardzo prawdopodobne, że to zrobi.
Systematyczność
Praktyka pokazuje, że systematyczność najprawdopodobniej jest oceniana przez algorytm lepiej niż duża liczba postów wstawiana o nieregularnych dniach i porach. Jeśli spojrzymy na to z punktu widzenia odbiorcy, to możliwość przeczytania treści w stałym, dogodnym dla niego dniu i porze rzeczywiście jest bardzo korzystna.
Różnorodność
Miarą jakości postów w social mediach jest między innymi to, jak dobrze je dopasowujesz do swoich odbiorców. Przeciwieństwem jest z kolei publikowanie „na oślep” różnych rodzajów treści – bez względu na to, które są najchętniej oglądane lub czytane przez Twoich odbiorców. Dlatego też warto wypróbować różne rozwiązania. Może się bowiem okazać, że Twoi odbiorcy słabo reagują na posty i wyciągniesz z tego błędny wniosek, że trzeba publikować ich więcej, co będzie oczywiście brnięciem w ślepą uliczkę. Zamiast tego lepiej publikować mniej, ale bardziej precyzyjnie. Sprawdź, czy zamiast postów Twoi odbiorcy preferują inne rodzaje treści: filmy, live’y czy storiesy.
Charakter platformy
Znajdź klucz do danej platformy i Twojej grupy odbiorczej. Jak już było powiedziane, każda platforma ma swoją specyfikę, na którą składają się poruszana tematyka, ton komunikacji czy rodzaje postów. Zauważ na przykład, że Facebook od 2017 roku mocno promuje prowadzenie grup – i posty publikowane w grupach mają o wiele większe dotarcie niż te z fanpage’a. Z kolei na LinkedInie tematyka postów dotyczy głównie pracy, kariery, rozwoju osobistego i przebicie się tam z innymi tematami może być bardzo trudne i zarazem nieefektywne.
Podsumowanie
Nie będzie wielkim odkryciem, jeśli powiemy, że w social mediach jakość działa lepiej niż ilość. Jeśli zachowamy dobrą jakość publikowanych przez nas treści, to przyciągną one odbiorców bardziej niż duża liczba postów. Content is the king.
Oczywiście „mało” i „dużo” to pojęcia względne, dlatego najlepszym rozwiązaniem na znalezienie właściwej liczby i rodzajów treści jest sprawdzanie, sprawdzanie i jeszcze raz testowanie.