TikTok to serwis społecznościowy, którego ideą jest publikowanie przez użytkowników krótkich, maksymalnie 3-minutowych filmów. Mogą je nagrywać własnym smartfonem za pomocą aplikacji lub publikować już nagrane filmy.
Pierwowzorem była znana wśród nastolatków aplikacja Musical.ly, w której publikowało się układy choreograficzne i lip-synci do znanych przebojów.
Jak zaistnieć na TikToku?
Do TikToka przylgnęło wiele stereotypów i mitów, zwłaszcza w jego początkowej fazie popularności. Do najbardziej rozpowszechnionych należą te, że siedzą tam tylko dzieci i nastolatki, a żeby na nim zaistnieć, wystarczy nagrywać zabawne filmiki z tańcem i śpiewem.
Ani jeden, ani drugi stereotyp nie ma nic wspólnego z prawdą. Dziś na TikToku znajdziemy osoby w praktycznie każdym wieku (również 50+), a filmy z układami choreograficznymi są tylko małą częścią wszystkich publikowanych treści; oprócz nich na TikToku znajdziemy sporo treści edukacyjnych, eksperckich czy recenzji produktów. Oczywiście nadal nie brakuje tu rozrywki – zarówno krótkich i prostych filmików, jak i stand-upów czy kanałów komediowych.
Jakie treści znajdziemy na TikToku?
- Filmy edukacyjne
- Tutoriale
- Hobby
- Recenzje
- Lip-sync, czyli poruszanie ustami do tekstu piosenki
- Układy choreograficzne
- Duety (dwoje użytkowników ma do dyspozycji po połowie ekranu)
- Filmy fabularne
- Reaction wideo, czyli własną reakcję i komentarz innych filmów
- Animacje
- Transition video, czyli kreatywne wykorzystanie montażu
Na TikToku niezwykle ważnym zjawiskiem są także trendy i challenge. Polegają one na nagraniu przez każdego chętnego użytkownika swojej wersji jakiegoś zadania lub na kreatywnym zinterpretowaniu tematu określonego hasztagiem. Trendy i challenge tworzą zarówno sami tiktokerzy, jak i marki, influencerzy i twórcy platformy. Inspiracją często są znane reklamy, seriale czy filmy.
Bądź na bieżąco z trendami z TikToka!
Aby orientować się w aktualnych trendach i wiedzieć, jak zrobić je zgodnie z charakterem treści na TikToku, należy być z nimi na bieżąco i nieustannie je śledzić.
Pomimo rozrywkowego i edukacyjnego charakteru treści na tej platformie, coraz bardziej się one profesjonalizują. Samo włączenie nagrywania w smartfonie może już nie wystarczyć, aby zaistnieć tam jako marka – trzeba jeszcze wiedzieć, jak nagrywać wideo w atrakcyjny wizualnie sposób, jak prowadzić storytelling (czyli narrację filmową) i jak za ich pomocą skutecznie trafić do odbiorcy.
Dla kogo jest TikTok?
Jeśli dla Twoich odbiorców ważna jest dobra zabawa, współczesne trendy i popkultura, wartościowe treści i bycie młodym niezależnie od wieku w metryce…
to TikTok jest dla Ciebie świetnym narzędziem, aby do nich dotrzeć.
Aktualnie TikToka używa ponad 1,2 miliarda użytkowników na całym świecie (to dane z początku 2022) – i mówimy tu o użytkownikach aktywnych, spędzających w aplikacji średnio nawet do godziny dziennie. W Polsce TikTok ma aż 8 milionów użytkowników.
Jak wygląda ich rozkład wiekowy?
Jak więc widać, znajdziemy tu osoby w różnych przedziałach wiekowych, nie tylko nastolatków.
Influencer marketing na TikToku
Nie ma co ukrywać, że Influencer marketing jest jedną z najskuteczniejszych strategii na TikToku. Influencerzy są niezwykle popularni na tej platformie i cieszą się dużym zaufaniem użytkowników – aż 30% z nich deklaruje, że przynajmniej raz dokonało zakupu pod wpływem reklamy na TikToku, w tym reklamy z influencerem. Użytkownicy traktują ich opinie praktycznie na równi z opiniami wygłaszanymi przez znajomych czy członków rodziny.
Współpraca z influencerami to również bardzo skuteczny kanał dotarcia dla marek i ich oferty. Ważne jest jednak to, aby umiejętnie dobrać influencerów do swojego produktu i charakteru marki, aby całość wypadła naturalnie i autentycznie. Trzeba też wiedzieć, jak z nimi współpracować: jak powinna wyglądać umowa, jaki budżet przygotować i jak może wyglądać kampania z danym influencerem.
Dlaczego warto być na TikToku?
TikTok stał się jednym z najbardziej kluczowych mediów społecznościowych, wyprzedzając pod względem popularności Facebooka, Instagram czy Snapchata. Jego tempo wzrostu zdecydowanie robi wrażenie.
O sukcesie aplikacji zadecydowała nie tylko atrakcyjna forma i angażujący rodzaj treści, ale także kwestie przyjazne reklamodawcom – takie jak na przykład wydajny system reklamowy, duże możliwości dotarcia do grup docelowych, szansa na osiągnięcie imponujących zasięgów w krótkim czasie. I to między innymi z tych powodów warto być na TikToku jako marka.