Blogom, vlogom, profilom na Instagramie czy innym social mediom o charakterze parentingowym każdego dnia przybywa followersów. Zarówno obecni, jak i przyszli rodzice poszukują tam informacji, inspiracji, pola do wymiany doświadczeń, a często też sprawdzonych rekomendacji. Jeśli więc Twoją grupą docelową są młodzi rodzice, warto rozważyć współpracę z influencerem parentingowym, który swoim kanałem i publikowanymi treściami przyciągnie odpowiednich odbiorców.
Jednak czym dokładnie jest Influencer Parenting i jak może się on przysłużyć Twojej marce?
Influencer parenting – co to jest?
Influencer parenting to jedna z odnóg dynamicznie rozwijającej się dziedziny marketingu, jaką jest Influencer Marketing, czyli współpraca z wszelkiego rodzaju twórcami internetowymi. Pochodzące z języka angielskiego słowo „parenting” oznacza rodzicielstwo, wychowywanie dzieci. Influencerzy parentingowi działają więc w szerokim spektrum tematów związanych z macierzyństwem (i tacierzyństwem) – począwszy od planowania rodziny i ciąży, opieki nad niemowlęciem, po kwestie wychowywania i lifestyle. Najczęściej są to osoby, które same są rodzicami, jednak nie jest to warunek konieczny.
Ważną częścią działania influencerów parentingowych jest ukazywanie różnych aspektów rodzicielstwa. Dawniej dostęp do informacji nie był tak ułatwiony i powszechny jak obecnie, a wiedza z tego zakresu była przekazywana przede wszystkim z pokolenia na pokolenie. Trochę się jednak w tej kwestii zmieniło i wielu przyszłych rodziców nie chce już słuchać porad starszych członków rodziny. Pragną raczej wyrwać się z utartych schematów i wychowywać dzieci w nowoczesny sposób. Wiedzy poszukują więc w internecie, najchętniej chłonąc ją od ludzi takich jak oni – młodych, żyjących w podobnym środowisku i wyznających zbliżone wartości.
Influencerzy parentingowi przedstawiają gotowe rozwiązania różnych dylematów rodziców – począwszy od wyboru wózka czy karuzeli nad łóżeczko, przez model żywienia dziecka, aż po wyzwania związane z wychowywaniem. Na cyfrowych łamach social mediów twórcy dzielą się też często swoim rodzinnym życiem, przemyśleniami, opowiadają, co u nich nowego. Czasem pokazują też produkt, jaki się u nich sprawdził, lub usługę, która ostatnio pozytywnie ich zaskoczyła. Nie brakuje również udzielających się na różnych kanałach specjalistów, np. pediatrów, pedagogów, nauczycieli, którzy z powodzeniem łączą treści eksperckie ze stricte parentingowymi.
Współpraca z influencerami parentingowymi – dlaczego warto?
Dotrzeć do klienta i przekonać go do danej usługi lub produktu wcale nie jest łatwo. Konkurencja jest ogromna, a klienci – zewsząd atakowani komunikatami reklamowymi – często są sceptyczni.
Reklamy zamiast zaufania budzą naszą czujność – sprawiają, że stale wypatrujemy chwytów marketingowych. Nie wierzymy w obietnice sprzedawców, ale ufamy rekomendacjom. Treści pochodzące od ,,zwykłych ludzi” postrzegamy jako bardziej autentyczne niż te, które docierają do nas od celebrytów. Dlatego słuchamy poleceń przyjaciół, członków rodziny czy kogoś, kogo uważamy za autorytet i kto nas inspiruje. Tym kimś może być właśnie influencer parentingowy.
Influencerzy – w tym parentingowi – są w stanie nawiązać głębokie relacje z obserwatorami. Dzielą się swoją codziennością, radościami i smutkami, wchodzą w interakcje z odbiorcami – a to skutkuje tworzeniem pewnego rodzaju więzi. Może się okazać, że porada od parentingowej influencerki, z którą się identyfikujemy i której życie śledzimy w mediach społecznościowych, jest dla nas ważniejsza niż złote wskazówki od wszystkowiedzącej cioci.
Zaufanie wobec influencera przekłada się na marki i produkty, które pokazuje na swoim profilu. W związku z tym współpraca z lubianym twórcą może okazać się mostem prowadzącym markę wprost do jej grupy docelowej. Społeczność, ceniąc autorytet influencera/-ki, z dużym prawdopodobieństwem zainteresuje się polecanym produktem i stwierdzi: „To jest świetne, muszę spróbować!”. Efektem tego mogą być spektakularne efekty w wynikach sprzedażowych.
Na co zwrócić uwagę, decydując się na współpracę z influencerem parentingowym?
Tyle się mówi o zasięgach, że niejednemu marketerowi spędzają one sen z powiek. Jednak przy wyborze influencera do współpracy to nie one powinny być kluczową kwestią. Owszem, liczba followersów ma znaczenie, szczególnie gdy chcemy poszerzyć grono osób, do których docieramy z naszym produktem, ale w tym rodzaju marketingu ważniejszy jest poziom zaangażowania społeczności stworzonej przez influencera. Jest on zdecydowanie większy u mniejszych twórców, tak więc współpraca z mikro- (1 tys.–10 tys. fanów) i nanoinfluencerami (mającymi mniej niż tysiąc obserwujących) potrafi przynieść doskonałe efekty.
Poszukując influencera do współpracy, należy zwrócić uwagę na to, że marketing skierowany do rodziców wcale nie jest uniwersalny. Influencerzy parentingowi poruszają się w bardzo szerokim zakresie tematów. Warto więc wziąć pod lupę niszę, w jakiej działa dany twórca, a także sprawdzić, kim są jego odbiorcy oraz czy zgromadzona przez niego społeczność to faktycznie nasza grupa docelowa.
Chcesz reklamować produkt spożywczy? Wybierz twórcę, który często opracowuje przepisy na dania dla dzieci i dzieli się nimi ze swoimi odbiorcami. Oferujesz produkt terapeutyczny lub poszukujesz ambasadora kampanii, mającej na celu uświadamianie o potrzebach dzieci z niepełnosprawnością? Poszukaj rodzica takiego dziecka, mówiącego o jego codziennym życiu na swoim profilu lub pedagoga/psychologa, który na swoim kanale dzieli się poradami i wskazówkami, dotyczącymi pracy z dziećmi z niepełnosprawnością. Twoją grupą docelową są mamy chcące wrócić do formy? Możesz rozważyć współpracę z influencerką, która niedawno urodziła i postanowiła rozpocząć cykl wpisów/nagrań na ten temat. Jeżeli natomiast działasz w branży meblowej, idealnie będzie nawiązać współpracę z influencerem parentingowym, który ostatnimi czasy kupił mieszkanie lub zapowiedział przeprowadzenie remontu.
Co jeszcze warto zrobić przed wyborem konkretnego influencera? Jeżeli dany twórca ma na swoim koncie jakieś wcześniejsze współprace, warto sprawdzić, jak one wyglądały. Autentyczność jest pojęciem kluczowym. Treści prezentowane w ramach współpracy powinnny być „wplecione” w standardowy przekaz publikowany przez influencera – nie mogą wyraźnie się odcinać i stanowić swego rodzaju „przerwy reklamowej”. Promowane przez influencera produkty lub usługi nie powinny też stać w sprzeczności z czymś, co ta osoba polecała wcześniej. Przykładowo – jeśli twórca pokazywał na kanale niezdrowe przekąski, nie będzie najlepszym kandydatem na ambasadora kampanii podkreślającej istotę zdrowego stylu życia. Odbiorcy od razu staną się podejrzliwi i wyczują, że oto wkroczył marketing, i to z buciorami, co wcale nie zachęci ich do kupna produktu czy skorzystania z usługi.
Lista najpopularniejszych blogów i kont parentingowych na Instagramie
Treści parentingowe cieszą się dużym powodzeniem w polskim internecie, co jest spowodowane między innymi szerokim spektrum tematów, jakie zainteresowani odbiorcy mogą znaleźć – od przełamywania stereotypów dotyczących rodzicielstwa, poprzez porady na temat utrzymywania ciąży, aż po kreatywne zajęcia dla dzieci. Tego typu informacje są publikowane na wielu tematycznych blogach, chociaż coraz częściej twórcy łączą to z działalnością na Instagramie lub od początku działają wyłącznie na tej platformie.
Poniżej znajdziesz listę najlepszych parentingowych blogów i kont na Instagramie na podstawie rankingu portalu Influencer:
Mama Ginekolog to jeden z najpopularniejszych profili parentingowych, który skupia się przede wszystkim na zdrowiu kobiet i prowadzeniu ciąży. Autorką bloga jest Nicole Sochacki-Wójcicka, z wykształcenia ginekolog-położnik, która dzieli się z obserwatorami swoją wiedzą i doświadczeniem, przy okazji korzystając również ze wsparcia innych specjalistek związanych z medycyną. Jej profil to świetne źródło wiedzy eksperckiej.
Nieperfekcyjna Mama to zbiór bardzo praktycznych treści, dotyczących wychowania dzieci, prowadzenia domu, ale też “odpuszczenia sobie” w dążeniu do bycia idealną matką. Blog prowadzony jest przez Annę Dydzik, matkę trójki dzieci, która stawia przede wszystkim na szczęście, szczerość i łamanie różnych stereotypów.
Ewa Wojtan prowadzi bloga, a także kanał na YouTubie, na którym wraz ze swoimi synami promuje kreatywność. Organizuje warsztaty dla dzieci, na które można się zapisać, tworzy darmowe materiały do pobrania, a także dzieli się swoim doświadczeniem w pracy jako pedagog, wychowawca w domu dziecka oraz plastyk i ceramik.
- Krystyno, nie denerwuj matki
Aktorka bloga, Michalina, stawia przede wszystkim na autentyczność w mówieniu o sobie w swoich treściach, czego przejawem jest chociażby dość kontrowersyjny sposób pisania o rodzinie i wychowaniu dzieci. Bloggerka podkreśla, że ceni sobie dystans, zdrowy rozsądek i umiejętność słuchania.
Jeśli chcesz poznać perspektywę matki trojaczków, która radzi, jak o siebie dbać i motywuje do działania, ten blog jest dla Ciebie. Teksty urozmaicają też historie dotyczące codziennego życia w Australii, gdzie autorka bloga mieszka i wraz z mężem wychowuje swoje dzieci.
Matka Wariatka, czyli Wiola Wołoszyn – matka dwóch synów, neurologopeda oraz autorka serii książek dla dzieci „Jano i Wito”. Hasło przewodnie jej bloga to „o tym, co dobre dla rodziców i dzieci”.
Autor bloga, Kamil Nowak, wyróżnia się w zdominowanym przez kobiety świecie influencerów parentingowych nie tylko faktem bycia mężczyzną, ale też ciekawymi treściami, prezentowanymi w kilku seriach tematycznych. Jest przekonany, że dzieci są w stanie wiele nauczyć dorosłych i stara się to pokazywać na swojej stronie.
Kanały parentingowe na platformie YouTube
Filmy parentingowe na YouTubie cieszą się popularnością między innymi dzięki swojej dostępności – do obejrzenia nagrania nie potrzeba tyle skupienia, co do przeczytania wpisu na blogu. Dodatkowo z łatwością można odtworzyć film w tle i jednocześnie wykonywać inną czynność, np. karmić dziecko, co jest niezwykle istotne dla rodziców małych dzieci.
Do najbardziej popularnych kanałów parentingowych na YouTubie należą:
Dorota, znana ze swojego optymizmu, prowadzi aż trzy kanały na YouTubie: MammyDoriska, DLM i Doriska. Znajdziemy na nich bardzo różne tematy – codzienną rutynę, haule zakupowe, opowieści o świętach, ale też treści skierowane bezpośrednio do kobiet. Centralnym punktem są jednak dwie córki Doroty, z którymi mieszka w Irlandii – Lilli i Mia.
Prowadząca kanał Justyna łączy treści typowo rodzicielskie z pokazywaniem swojej codziennej pracy jako producentka i prezenterka telewizyjna. Znajdziemy więc u niej filmy o ząbkowaniu czy zabawie z dzieckiem, a także relacje z podróży czy vlogi kulinarne – czyli wszystko poza nudą. Wprawdzie obecnie Justyna nie dodaje już nowych filmów, jednak na jej kanale nadal dostępnych jest wiele ciekawych treści.
Influencer Parenting i działania marketingowe Twojej marki – podsumowanie
Współpraca z influencerami parentingowymi to świetny sposób na dotarcie do ściśle określonej grupy odbiorców – od podróżników, przez osoby skupiające się na prowadzeniu domu, po entuzjastów bycia eko… i wielu, wielu innych. Rodzice szukają na internetowych kontach pomysłów, przepisów oraz porad. Żyjąc szybko, uginając się pod ciężarem wielu obowiązków i mając stałe poczucie niedoczasu, chętnie zainteresują się tym, co poleci im lubiany przez nich twórca. Jeżeli to właśnie oni stanowią grupę docelową marki, to Influencer Parenting jest czymś, co powienieneś wdrożyć do swoich działań marketingowych.