Przejdź do

Influencer marketing – czy warto podjąć współpracę z influencerem?

opublikowano: 23 lipiec 2019
Influencer marketing – czy warto podjąć współpracę z influencerem?

Wzbudza zaufanie i wpływa na opinie innych. Kiedy poleca jakieś produkty, ich sprzedaż zwiększa się tak, że magazyny zostają z nich wyczyszczone.

Umiejętnie buduje wokół siebie grupę odbiorców, którzy nie tylko lubią śledzić jego poczynania, ale też liczą się z jego zdaniem i ufają rekomendacjom.

Kim jest influencer?

To wpływowa osoba, która dodatkowo posiada bliskie i trwałe relacje ze swoją grupą odbiorców. Jego obserwatorzy utożsamiają się z nim, ale też czerpią inspiracje i wartości z jego działań. W niektórych służy to rozrywce, w innych – przekazywanie wiedzy w przystępny sposób. Cechą, która łączy różnych influencerów jest wzbudzanie sympatii i zaufania wśród odbiorców.

Obecnie influencerami są najczęściej osoby publiczne, które budują swoją markę w sieci. Influencerem jest więc bloger, vloger, a także osoba prowadząca profil na Instagramie, Snapchacie czy innym portalu społecznościowym. Wybór środka przekazu nie jest już tak istotny. Najczęściej jedna osoba tworzy równolegle kilka miejsc w sieci, a w każdym z nich umieszcza nieco inne treści, docierając do kilkuset lub nawet kilku milionów osób. Zasięg, jaki zdobywają jego materiały ma istotne znaczenie dla reklamodawców. Często bowiem pozytywna rekomendacja influencera jest warta więcej niż wysokobudżetowa kampania reklamowa.

Makro a mikroinfluencer

W zależności od wielkości grupy odbiorców, czyli zasięgu, jakim dysponuje dany twórca internetowy, publikując swoje treści, wyróżniamy makro i mikroinfluencerów. W przypadku lokalnych i niszowych profili, których tematyka jest mocno ograniczona, trudno spodziewać się dużej liczby wyświetleń i szerokiego zainteresowania ze strony internautów, jednak duża część twórców internetowych jest w stanie dotrzeć do wielu osób i zainteresować je na dłużej.

Mikroinfluencerem nazywamy osobę, która zgromadziła wokół swojego profilu od około 10 000 do 100 000 odbiorców, natomiast makroinfluencerzy docierają nawet do 500 000 osób. Coraz częściej wprowadza się też podział na nanoinfluencerów (poniżej 10 000) oraz megainfluencerów (powyżej 500 000).

Pod kątem kampanii reklamowych, zasięg danego twórcy nie zawsze jest najważniejszym atutem. Niezwykle istotne jest także zaangażowanie odbiorców, gdyż bez niego ilość wyświetleń to tylko liczba, która nie przekłada się na wyniki sprzedaży i nie zwiększa zainteresowania marką. Dla reklamodawców istotne są też szczegółowe informacje dotyczące grupy odbiorców, takie jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania oraz zainteresowania. Dlatego warto nawiązywać współpracę także z niszowymi twórcami, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach i to u nich internauci szukają wiedzy i inspiracji.

Czym influencer różni się do celebryty?

Popularność ma swoje blaski i cienie, jednak wiele osób dąży do tego, by być znanym. Niektórzy widzą w tym głębszy cel, chcą przekazać dalej określoną wiedzę, wypełnić pewną niszę lub dzielić się swoją życiową energią, pokazując swój styl życia i sposób patrzenia na świat. Często influencerzy są określani jako celebryci, bo “szukają atencji” i “żyją na pokaz”, jednak zgodnie z definicją, nie jest to cel ich działalności. Twórcy internetowi to osoby, które mają coś do powiedzenia i przekazują swoim odbiorcą pewne wartości, niekoniecznie ambitne i górnolotne. Wyróżniają się jednak swoimi opiniami, świadomym kreowaniem marki oraz wpływem na decyzje i zachowania odbiorców. Celebrytami określamy osoby kontrowersyjne, które szokują i interesują opinię publiczną bez dawania sensownych wartości. Niektóre z nich również stają się influencerami i mają duży wpływ na swoich fanów, dlatego często stają się ambasadorami różnych marek.

Czy każdy twórca internetowy jest influencerem?

Coraz więcej osób publikuje swoje treści w sieci, przez co trudno określić, od którego momentu dany twórca internetowy staje się influencerem. Nawet rosnące statystyki jego bloga czy też zasięgi postów w mediach społecznościowych nie są ostatecznym wyznacznikiem. Coraz trudniej przebić się ze swoimi materiałami, a nieczyste praktyki i korzystanie z botów, podbijających zasięgi, jest kuszącą, choć bezcelową drogą. Nawet dotarcie do dużej liczby prawdziwych odbiorców nie gwarantuje długofalowego sukcesu. Wielu twórców powiela treści, które opublikował już ktoś inny, nie wzbogacając ich o własną opinię czy też nowe spojrzenie na daną sprawę. Prawdziwy influencer nie boi się wyrazić swojego zdania i wyznać niewygodną prawdę w obawie przed dezaprobatą części społeczności. Niewielu potrafi i ma odwagę opowiedzieć znaną już wszystkim historię na nowo. Ostatecznie w grupie innych twórców, to on będzie miał największą siłę przebicia i szansę na sukces.

 

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl