Go to

How to create a social media strategy?

published: 25 November 2020
How to create a social media strategy?

Strategia obecności w social media jest niezbędna, aby pozytywnie wyróżnić się w tłumie istniejących tam marek i osób. Solidnie opracowana i wdrażana strategia pomaga także zdobyć przychylność algorytmu, co poskutkuje łatwiejszym zdobywaniem zasięgów. Jej efektem jest też po prostu profesjonalnie prowadzony profil, co samo w sobie jest wartością. Jak więc stworzyć taką strategię? Przede wszystkim ustal…

Jakie są cele Twojej obecności w social mediach

Pierwszym krokiem do stworzenia spójnej strategii w social mediach jest ustalenie, po co chcesz je prowadzić. Z pozoru może Ci się to wydawać oczywiste – w końcu celem prowadzenia social mediów może być sprzedaż, docieranie do klientów, czy też po prostu samo zaistnienie. Wszyscy są dzisiaj w social mediach, więc nad czym tu się zastanawiać?

Nie jest to jednak takie proste. Cel prowadzenia social mediów należy dopasować do marki lub firmy oraz go sprecyzować. Jeśli Twoja firma zajmuje się – przykładowo – sprzedażą biżuterii, to celem jej obecności w social mediach może być zarówno sprzedaż, przekierowanie ruchu na stronę, budowanie wizerunku marki czy zwiększenie jej świadomości. Jeśli jest to warsztat samochodowy – celem najprawdopodobniej nie będzie sprzedaż, ale raczej docieranie do potencjalnych klientów i budowanie wizerunku eksperta. Oczywiście to tylko przykłady – wcale nie musi to tak wyglądać; ważne jednak, abyś się nad tym zastanowił i spisał cele Twoich działań.

Drugą kwestią jest doprecyzowanie ustalonych przed chwilą celów. Przede wszystkim: jeśli chcesz sprzedawać produkty, to które dokładnie? Jak dużą sprzedaż chciałbyś zrealizować? Jaki wizerunek marki zamierzasz zbudować? Ile osób chcesz przekierować z social mediów na stronę www? Pamiętaj przy tym, aby wyznaczone przez Ciebie cele były sprecyzowane w liczbie i czasie, możliwe do zmierzenia i, co bardzo ważne – realistyczne.

Pozostaje jeszcze ustalenie, w jaki sposób chcesz je osiągnąć. Można powiedzieć, że w dużej mierze jest to kwestia tego, jakie treści będziesz publikować i jakim językiem będą one napisane. Żeby się tego dowiedzieć…

Ustal persony i grupy docelowe, do których chcesz dotrzeć

Gdy będziesz już wiedział, jaki cel ma prowadzenie Twoich social mediów, ustal, do kogo chcesz dotrzeć. „Do wszystkich zainteresowanych” nie jest rzecz jasna dobrą odpowiedzią, bowiem ci „wszyscy” składają się z wielu różnych rodzajów klientów i grup docelowych. Wybierz tę grupę, która będzie grupą Twoich klientów.

Obrazem Twojego idealnego klienta jest tzw. persona. Opisz w niej wszystkie charakterystyczne cechy, zachowania. Gdzie pracuje? Jak spędza czas wolny? A nawet – jeśli ma to potrzebne – jakie ma poglądy.  Dodaj do tego także dane demograficzne – płeć, wiek, miejsce zamieszkania. Gdy będziesz miał już taką personę, zadaj sobie bardzo ważne pytanie: w jaki sposób Twój produkt lub Twoja marka mogłaby mu pomóc?

Stwórz w ten sposób kilka różniących się od siebie person, które mogłyby być Twoimi klientami. Na ich podstawie zbudujesz grupy docelowe, do których będziesz kierował swoje działania.

Być może w Twojej firmie są już dostępne podobne dane na temat klientów, stworzone np. przez handlowców. Mogą być one pomocne – bądź jednak świadom, że odbiorca w social mediach może się istotnie różnić od takiego, który kupował wcześniej produkty np. przez sklep internetowy albo odwiedzał sklepy stacjonarne. W takiej sytuacji traktuj takie dane jako punkt wyjścia do dalszego doprecyzowywania, a nie jako gotowiec. Gdy będziesz miał już wiedzę na temat tego, kim jest Twój odbiorca, to…

Ułóż harmonogram przykładowych postów

Skąd masz jednak wiedzieć, na jakie tematy pisać, jakim językiem i w jakich porach publikować posty? Jakiego typu treści w nich umieszczać?

Na część z tych pytań być może będziesz mógł odpowiedzieć już po rzetelnym zbudowaniu person i grup docelowych. Warto jednak tę wiedzę potwierdzić, badając zachowanie Twoich odbiorców w internecie. Poświęć czas na sprawdzenie, w których social mediach najczęściej przebywają i się udzielają Twoi odbiorcy (to bardzo ważna kwestia – od niej może zależeć wybór kanału social mediów, w którym będziesz działał), jakie inne konta obserwują, w jaki sposób komentują i które posty na obserwowanych przez nich kontach wzbudzają ich największe zainteresowanie. Zwróć przy tym szczególną uwagę na konta social mediów Twojej konkurencji.

Mając tę wiedzę będziesz potrafił odpowiedzieć na pytanie, co ich interesuje, o czym chcieliby czytać i w jakich porach oraz dniach są aktywni. W oparciu o tę wiedzę ułóż plan postów przynajmniej na najbliższy miesiąc, a najlepiej na dwa-trzy miesiące. Obserwuj reakcje Twoich odbiorców i co pewien czas…

Analizuj swoje działania w social mediach

Jeśli widzisz, że jakieś działania, grafiki czy formy postów wzbudziły większe zainteresowanie niż pozostałe, stosuj je częściej i rezygnuj z tych, na które reakcje były gorsze.

Co pewien czas wykonuj audyt social mediów. Korzystanie z narzędzi do analizy może Ci to zadanie ułatwić. Dzięki audytowi zobaczysz, w jakim stopniu realizujesz założone przez Ciebie cele. Pamiętaj jednak, że na samym początku wdrażania strategii prowadzenia social mediów osiągnięcie celów może być trudne, dlatego nie zrażaj się niepowodzeniami. Zamiast tego zarówno koryguj i poprawiaj strategię, jak i optymalizuj swoje działania.

Podsumowując

Strategia działań w social media jest niezbędna do tego, aby tworzyć przemyślane i jakościowe treści. Dodatkowo pomaga ona w utrzymaniu regularności publikacji.

Contact

    Name
    Last Name
    Email address
    Tell us about Your project

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Contact us at smile@tearsofjoy.pl